La Tàpies reflexiona sobre Kaprow i els happenings en un seminari amb experts internacionals #conferències

Imatge d'Allan Kaprow i del seu happening 'Fluids'

Divendres 23 i dissabte 24 de maig.
Allan Kaprow. Altres maneres: Seminari
Fundació Antoni Tàpies

Seminari al voltant de l'obra d'Allan Kaprow i el seu llegat en l'art contemporani. 
Amb la participació d'artistes, comissaris, crítics i especialistes en l'obra de l'artista nordamericà.

Divendres 23 de maig:
19:00h - Judith Rodenbeck | "La sintaxi de Kaprow"

Dissabte 24 de maig:
11:00h - Géraldine Gourbe | "Allan Kaprow o un cert feminisme indignat?"

"La sintaxi de Kaprow"
: 

Allan Kaprow va utilitzar diversos termes per als aspectes escrits de les seves obres:
instruccions, orientacions, partitures, receptes. Aquests termes suggereixen components,
accions, i les seves seqüencies, i cap al final de la seva vida l'artista va començar a
utilitzar la paraula "reinvenció" (com a verb i com a substantiu) per anomenar les
iteracions fetes per separat de qualsevol recepta donada. La conferència explorarà el context històric
i el marc de la " invenció" de Kaprow, i algunes de les implicacions
de tal "reinvenció" per a les pràctiques artístiques i crítiques contemporànies.

Judith Rodenbeck és autora de Radical Prototypes: Allan Kaprow and the Invention of Happenings (MIT Press, 2011). Va ser editora d'Art Journal, i ha col·laborat en revistes, com ara October, Grey Room, X-TRA, Artforum i Modern Painters, i en exposicions, des d'Antonio Manuel: I Want to Act! Not Represent! (Americas Society, 2011) i Gutai: Splendid Playground (Guggenheim New York, 2013) fins a Akram Zaatari: All Is Well (Agnes Etherington Art Centre, 2014) iSeven Performances: Corin Hewitt (Cleveland Museum of Contemporary Art, 2014). Ensenya art modern i contemporani al Sarah Lawrence College, a Bronxville, Nova York.

Allan Kaprow o un cert feminisme indignat? 


Entre 1979 i 1983, Allan Kaprow -instal·lat des de fa més de deu anys a la Costa Oest dels Estats Units- i Suzanne Lacy - exalumna de Judy Chicago i Allan Kaprow al CalArts, i l'obra de la qual The Crystal Quilt (1985-1987) va ser adquirida per la Tate Modern el 2012- discuteixen amistosament a Nova York, Los Angeles, Pasadena i San Diego... i al mateix temps es graven amb la intenció de publicar un llibre. Aquestes trobades revelen l'interès d'Allan Kaprow pels seixanta, un període clau dels moviments d'alliberament -feminista, homosexual, afroamericà, estudiantil, llatí, etc.-. A Nova York, encara que també a Bay Area o a Los Angeles. En aquestes converses es percep una nostàlgia cada vegada més punyent, sobretot en contrastar-les amb el contraatac sociopolític que coincideix amb l'arribada al poder del president Ronald Reagan, i que va comportar una estigmatització de les energies post-68 i una retirada de les performances en l'àmbit de l'art.
 

Aquesta conferència es basarà en aquests intercanvis, i reprendrà un període excepcional per a les performances al cor mateix on van ser creades, la costa Oest, que havia estat abandonada per les institucions i els professionals de l'art, i que aprofitava els beneficis brindats per la costa est. Traçarà el mapa d'una relació entrecreuada entre un artista d'avantguarda i una artista feminista que confon una certa línia que parteix de l'oposició tradicional entre l'apoliticisme zen del creador dels happenings i l'activisme dels artistes de la costa Oest.
 

Géraldine Gourbe és filòsofa. Imparteix docència a l'Escola Superior d'Art de l'Aglomeració d'Annecy–ESAAA, i a la Universitat de Nanterre/Gran Oest. Actualment prepara una publicació a Presses du réel, a la col·lecció Fama, Allan Kaprow, californien: l' inservitude volontaire, i dirigeix la publicació col·lectiva Utopia, Pedagogy and Art Community based Spaces in South Califòrnia, Esaaa / Shelter Press.

Calendari: divendres 23 i dissabte 24 de maig.
Entrada gratuïta.
Participants i horari a concretar.

Carrer Aragó, 255
08007 Barcelona

0 comments:

Post a Comment